Ontslagvergoeding

Hoe pak je een verbetertraject aan onder het nieuwe ontslagrecht?

Voor werkgevers ligt de lat sinds 1 juli 2015 qua dossieropbouw hoger. Het was al niet makkelijk voor werkgevers, maar wie tegenwoordig geen ijzersterk dossier heeft opgebouwd, krijgt vrijwel geen toestemming meer voor ontslag. Zeer recent heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden een uitspraak gedaan waaruit enkele tips kunnen worden afgeleid hoe een werkgever het verbetertraject van een disfunctionerende werknemer dient aan te pakken.

Casus

Werknemer is sinds 1980 in dienst bij een scholengemeenschap. Sinds 2003 respectievelijk 2009 is hij directeur van twee scholen.  Vanaf 2007 – 2008 hebben er verschillende coachingstrajecten plaatsgevonden, gericht op zowel het functioneren van de teamleden als op het functioneren van de werknemer. De werknemer heeft vanaf 2010 – 2011 externe persoonlijke begeleiding gekregen. Hoewel de werknemer wel vooruitgang boekt, blijven de resultaten achter op de gewenste uitkomst. Eind 2014 wordt een verbetertraject gestart, dat voortijdig wordt afgebroken. Begin 2015 geven de werknemers van beide scholen aan het vertrouwen in werknemer als directeur te hebben verloren. Begin 2015 wordt de werknemer vervolgens geschorst voor drie maanden wegens onvoldoende functioneren. De werkgever dient bij de kantonrechter een verzoekschrift in tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Dit verzoek wordt toegewezen.  De werknemer probeert vervolgens  in hoger beroep de beschikking van de kantonrechter te laten vernietigen.

Oordeel hof

Het hof oordeelt dat het op de weg ligt van de werkgever om aannemelijk te maken dat er sprake is van disfunctioneren. Naar het oordeel van het hof is voldoende duidelijk dat de werkgever eerdere signalen van disfunctioneren heeft opgepakt en geprobeerd heeft het functioneren van werknemer door coaching te verbeteren, hetgeen ook duidelijk was voor werknemer. Naar het oordeel van de werknemer is het ingezette verbetertraject onvoldoende geweest en hij is van mening dat hij onvoldoende gelegenheid en tijd heeft gehad om zijn functioneren te verbeteren. De korte periode van het verbetertraject, te weten drie maanden, staat in schril contrast met zijn langdurige dienstverband van 35 jaar. Het hof vindt echter niet dat de lengte van een verbetertraject afhankelijk moet zijn van de duur van het dienstverband. Uiteindelijk liet het hof de eerdere uitspraak van de kantonrechter in stand.

Lees de volledige uitspraak hier.

Tips

  • Voer regelmatig beoordelings- en/of functioneringsgesprekken. Leg deze bij voorkeur schriftelijk vast en breng deze onder de aandacht van de werknemer;
  • Informeer een werknemer tijdig dat hij/zij niet naar tevredenheid functioneert;
  • Probeer het functioneren van de werknemer te verbeteren door scholing en/of coaching.
  • Maak duidelijke afspraken over de inhoud en duur van het verbetertraject en vergeet niet duidelijk te zijn over de consequenties als  het verbetertraject niet succesvol wordt afgerond.
  • Het is bovendien verstandig om tussentijdse evaluatiemomenten in te plannen.

Heeft uw organisatie behoefte aan begeleiding bij verbetertrajecten? Neem dan contact op. Wij geven zeer praktijkgerichte trainingen dossiermanagement aan leidinggevenden, tegen een scherp tarief. Een investering die zich terugverdient. Voor een offerte op maat  of een kosteloos gesprek hierover, neem vrijblijvend contact op via: horst@adtadvocaten.nl of 020-4823141.